امام صادق( علیه السلام )فرمودند:

كَلامٌ فى حَقٍّ خَيرٌ مِن سُكوتٍ عَلى باطِلٍ

سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.

پیک سلامت
مولتی ویتامینی بنام تخم شربتی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط مدیر سایت   
یکشنبه, 25 تیر 1396 ساعت 06:42

 

 
ویتامین B12 و B15 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط مدیر سایت   
سه شنبه, 31 فروردین 1395 ساعت 03:45

ویتامین B12 (سیانوکوبالامین)

عامل ضد کم خونی وخیم

مقدار احتیاج بدن به ویتامین B12 در شبانه روز یک گاما می باشد.

ویتامین B12 به مقدار زیاد در گوشت ، جگر ، شیر ، پنیر و تخم مرغ یافت می شود.

 

 

 

ویتامین B12 در تقسیم و ازدیاد سلول های بدن ، در ازدیاد گلبول های قرمز و در رشد نوزاد مؤثر است.

همچنین ویتامین B12 برای سوخت و ساز قندها ، چربی و پروتئین ها وجودش لازم است.

کمبود ویتامین B12 در انسان در موارد زیر پیدا می شود.

سوء تغذیه – عمل جراحی معده – بیماری وخیم روده – بیماری های کبد و کلیه – به دنبال مصرف بعضی داروها (تئومایسین و غیره)

مهمترین بیماری که در اثر کمبود ویتامین B12 در انسان بروز می کند. یک نوع کم خونی خطرناک (مگالوبلاستیک) می باشد که علائم این کم خونی خطرناک به طور خلاصه عبارتند از: ضعف ، خستگی ، تورم و سوزش زبان ، اسهال یا یبوست ، بی اشتهایی ، طپش قلب ، کم شدن حافظه ، توهمات بینائی و شنوائی ، تظاهرات صرعی – نقصان بینائی – اختلالات حسی و در مراحل پیشرفته مرض ممکن است. تب ، یرقان و لاغری زبان پیدا می شود. خونریزی در قسمت های مختلف بدن رخ می دهد. زیرا پلاکت های خون بسیار کم شده ، گلبول های قرمز تا 10 درصد کاهش یافته و تعداد گلبول های سفید نیز کاسته شده است.

ویتامین B15 (اسید پانگامیک)

در گوشت گاو ، پوست برنج ، منابع ویتامین E یافت می شود. این ویتامین در سوخت و ساز بافت های بدن ، تهیه پروتئین ، افزایش قدرت عضلات و قلب دخالت دارد و مقدار احتیاج بدن انسان روزانه 2 میلی گرم می باشد.

موارد نیاز ویتامین B15

1-بیماری های قلبی (تحلیل – نارسایی)

2- بیماری های عروقی مغز

3- بیماری های کبدی سیروز

4- رماتیسم

 

ویتامین Bx (X2 , X1)

این ویتامین در همان منابع مجموعه ویتامین یافت می شود و محرومیت آن در انسان موجب بیماری ویژه پوست ( اسکلرودرمی) می گردد.

ویتامین j (کولین)

کولین یکی از موادیست که برای اعمال طبیعی بدن لازم بوده در بیشتر اعضا و مایعات بدن یافت می شود.

کولین در معالجه بیماری تصلب شراپین ( که مواد چربی در جدار سرخرگها رسوب نموده در افراد مسن باعث خونریزی مغزی می شود) تجویز می شود.

 

 

 
ویتامین B6 و B7 و B8 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط مدیر سایت   
سه شنبه, 31 فروردین 1395 ساعت 03:39

ویتامین  B6 (پریدوکسین)

این ویتامین برای سوخت و ساز (متابولیسم) مواد پروتئینی غذا لازم است و پروتئین را تبدیل به چربی و قند می کند. همچنین موجب تسهیل جذب قندها می شود.

بهترین منبع ویتامین B6 ماهیچه ، جگر ، دل ، قلوه ، مغز ، ماهی ، حبوبات ، میوه ها و غلات پوست نکنده است.

 

 

از آنجائیکه ویتامین B6 در اکثر مواد غذایی وجود دارد. افرادی که صحیح تغذیه نمی کنند معمولا دچار کمبود ویتامین B6 می گردند. کودکانی که با شیر استرلیزه تغذیه می شوند و یا اختلالی در عمل جذب پروتئین داشته باشند بر اثر کمبود ویتامین B6 اثرات سوئی در رشد جسمی و مغزی آنها پدیدار می گردد.

در این مورد بچه افسرده و گرفته است ، بسیار زود رنج شده با کوچکترین حرفی قهر یا گریه می کند ، عضلات کودک ضعیف بوده با کمی بازی فورا خسته می شوند.

میزان احتیاج به ویتامین B6 در زنان باردار بیشتر است که گاهی این افراد در این دوران دچار استفراغ های شدید می شوند. که بهترین داروی تسکین دهنده استفراغ آنها ویتامین B6 می باشد.

موارد نیاز به ویتامین B6

1-بیماری های تحلیلی قلب و عروق ( ورزشکاران – قلب های خسته )

2- بیماری های عصبی ( لرزش – تشنج – پارکینسون )

3- بیماری های گوارشی و استفراغ حاملگی – پیوره )

4- بیماری های خونی ( کم خونی هیپوکرم – کم شدن گلبول های سفید خون –لکوپنی )

 
ویتامین B3 و B4 و B5 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط مدیر سایت   
سه شنبه, 31 فروردین 1395 ساعت 03:33

ویتامین B3 (PP) (نیاسین = نیکوتینیک اسید= نیکوتینیک آمید)

کمبود ویتامین پ پ باعث بروز بیماری پلاگر می شود.

در این بیماری ، پوست و دستگاه گوارش و اعصاب آسیب می بیند.

رنگ پوست در ناحیه ای که مجاور هوا قرار دارد قرمز شده منظره سوخته پیدا می کند. احساس خارش و سوزش دارد.

 

 

پوست کف دست چین خورده و پیر می شود و مخصوصا نزد بانوان خانه دار با کوچکترین فشار کار در پوست نوک انگشتان آنها شکاف و بریدگی پیدا می نمایند.

علائم عصبی که در نتیجه کمبود ویتامین پ پ بروز می کند. گیجی ، بی خوابی و عصبانیت است.

ویتامین B3 در غذاهای زیر وجود دارد.

گوشت گاو ، گوسفند ، پرندگان ، جگر ، دل ، قلوه ، مغز ، فندق ، گردو و بادام منبع مهمی از ویتامین B3 می باشند.

 

 

 
<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 2